الخميس، 15 سبتمبر 2011

كل شئ ممكن وجايز ومحتمل وأكيد

هو كدة ومحدش يسأل ليه فيه ناس مطلعتش في الثورة بتاعة خمسة وعشرين يناير وأنا واحد منهم بس الفرق بيني وبين غيري إننا مخرجتش لأنه مش من طبعي الهتاف ولا الجمهرة بالظبط زي ما تكون موجود في فرح أحد يعز عليك بتكون فرحان له كتير أوي ولكن مش من طبعك التهليل والرقص عشان تثبتله إنك فرحان له المهم واحد ناصح حيقوللي بس كنت في الفرح ومشارك فيه على الأقل مش لازم تهلل أقوله ياخي مروحتش ومش حروح ولا عمري حطلع في مظاهرة هو مش فيه ديموقراطية وكل واحد حر ولا من أولها الديكتاتورية حتشتغل هو أنا لو كنت ضد الثورة أبقى خائن وليس لي حق المدافعة عن نفسي الأمر بمنتهى البساطة الرأي والرأي الآخر ولا أنا لو خالفتك حكون في القائمة السوداء ونعم الديموقراطية اللي بدأت بالديكتاتورية يا مراحب بالمتفقين معي يا إما أحطه في القائمة السوداء أنا من وجهة نظري وأنا حر أقول للي اخترع موضوع القائمة السوداء انت أول واحد أخطأت في حق الثورة عارف ليه لأن كل واحد خرج وكل واحد لم يخرج كان عنده وجهة نظر كان شايف من خلالها إنه صح لكن إنت شايف ايه في القائمة دي وعملتها ليه وهدفك منها ايه ومقاطعة ايه اللي عايز تعملها ومع ناس كلها مشاهير الشعب بيتأثر بيهم يبقى انت أكيثد نيتك خبيثة وعايز تعمل انقسام ومن أولها عايز تمارس الديكتاتورية هو خلاك تقول رأيك وانت مش عايز رأي غير رأيك يا إما عليك وعالقائمة السوداء عالعموم أنا أصلا مش عايز أتكلم في الموضوع ده أنا عايز أتكلم في صلب موضوع النهاردة عارفين ايه اللي بيحرق الدم واللي يزعل واللي يخليك حزين لما تلاقي كلب بدأ ينبح بعد نجاح الثورة عشان يقول أنا أنبح يبقى بالتأكيد أنا موجود وينسب لنفسه الثورة أولا أنا رأيي إن الثورة نجحت في حاجات وفشلت في حاجات  يعني ليها مزايا وعيوب الثورة أخمدت حاجات وفجرت حاجات تانية وكلها مفاجآت الثورة فعلا من ساعة ما بدأت واحنا في مفاجآت لكن أنا مش عايز أتكلم عن المفاجآت أنا حتكلم بصفة شخصية ومجردة جدا وممكن تكون صح أو خطأ ولكن كل شئ ممكن وجايز ومحتمل وأكيد عن الناس اللي زعلت من نفسها عشان مطلعتش الثورة واعتبرت نفسها مدنبة وقررت فجأة التكفير عن دنبها بأنها كل ما حد يقول مليونية يقول آمين كل ماحد يقول وقفة احتجاجية يكون في الصفوف الأمامية والمصيبة إن فيه اللي بيروح عشان يتصور بس وينزله مقطع أو مقطعين يقول أنا كنت في الثورة وأصبح ميدان التحرير لهم مجرد فرصة ووجهة سياحية ..... يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق